Itsenäistyminen

Itsenäistyminen

Käyttäjä DoubleVision aloittanut aikaan 29.04.2019 klo 06:46 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä DoubleVision kirjoittanut 29.04.2019 klo 06:46

Hei! Olen 25- vuotias nuori mies joka pyörii vielä vanhempiensa nurkissa vaikka tekisi mieli asua itsenäisesti. Muuttaako siis omilleen asumaan herää kysymys. Olen mielestäni ihminen joka ymmärtää tahalleen asiat väärin ja negatiivisen kautta joten en ihmettele jos tässä asiassa on näin päässyt käymään, no panic there 😎 Mietin siis mitä oikeasti ihan ok/hyviä vaihtoehtoja minulla olisi poismuuton suhteen? Vuokralla asuminen on todella kallista ja mahdollinen asunto josta maksaa on todennäköisesti vaatimattoman kokoinen. Matalalla palkalla minulla kestää vielä monta vuotta asua vanhempieni nurkissa jos haluan siitä säästää omistusasunto vaihtoehtoon plus harvemmat naiset katsovat ylpeydellä jos olisin aikamieheksi asti vieläkin porukoilla. Yksi vaihtoehto olisi että muuttaa vuokralle jonkun ystävän/tytön kanssa. Rahaa jäisi enemmän mutta kestosta ei voi koskaan olla varma. 

Käyttäjä mariele kirjoittanut 03.05.2019 klo 21:00

Kyllä mä sinuna ihan muuttaisin vuokralle. Niin meistä suuri osa tekee nuorena, varmaan suurin osa. Jos siis olet palkkatöissä niin ei se vuokra niin kallis vaihtoehto ole. Siinähän säästät omaan asuntoon. Mutta ei kai ole kiire sitä ostaa. Nyt ilmeisesti olet kerryttänyt rahaa asumalla ilmaiseksi vanhemmilla? Mikäs siinä jos sellainen mahdollisuus on, mutta kyllä itselläni herää kysymys, onko se itsenäistymiselle edullista jos ei sit ole jotain tämmöstä talon yhteydessä olevaa erillistä "kämppää" käytössä niinkuin joissain vanhoissa taloissa on mahdollisesti.

Käyttäjä Paholaisrausku kirjoittanut 04.05.2019 klo 09:46

Onko raha oikeasti ainoa syy, miksi et ole muuttanut pois kotoa?

Moni ihminen itsenäistyy jo silloin kun aloittaa opiskelut toisella paikkakunnalla, 16-18 vuotiaana siis yleensä.

Täytin 26 joulukuussa ja olen asunut omillani 18-vuotiaasta, eli noin 8 vuotta. Ei ole niin kallista tai vaikeaakaan sen puoleen, kuin mitä tekstisi antaa ymmärtää. En tiedä millainen mielikuva sinulla on itsenäisestä asumisesta, enkä toki tiedä onko sinulla muita syitä tai esteitä kuin taloudellinen tilanne, olla muuttamatta pois kotoa.

Sanoisin silti, kaikesta huolimatta, että jos mieli tekee, niin go for it. Elämänkokemusta sekin on ja ihan positiivista sellaista. Vanhemmat kun kuitenkaan eivät meistä voi huolehtia koko elämäänsä kuitenkaan, jossain vaiheessa jokaisen on pakko itsenäistyä ja oppia elämiseen oleelliset taidot. Parempi myöhemmin kuin ei milloinkaan.

Vanhempien luona asuminen ei varsinaisesti ole luotaantyöntävää, mutta voi herättää kyllä kysymyksiä deittailumaailmassa. Etenkin jos perusteena on taloudellisuus, tulee vähän sellaiset loisimisvibat herkästi. Jos syynä olisi esimerkiksi fyysinen tai älyllinen vamma, olisi tuollainen tilanne ehkä hieman ymmärrettävämpää.