Jumala ja taivas?

Jumala ja taivas?

Käyttäjä minäitse89 aloittanut aikaan 01.08.2018 klo 10:13 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä minäitse89 kirjoittanut 01.08.2018 klo 10:13

Joka päivä mietin näitä kahta. Onko Jumala oikeasti olemassa ja voiko kuoleman jälkeen päästä taivaaseen?

Siitä olen täysin varma että maanpäällä on taivas ja helvetti. Olen ollut niissä molemmissa. Toisessa soitetaan klassista ja toisessa Death metallia.

Olen pitkään ollut sitä mieltä ettei Jumalaa ole, mutta kun kuuntelen klassista musiikkia niin tuntuu kuin kuulisin siinä pienen aavistuksen Jumalallisuudesta. En nyt sano että se todistaisi Jumalan olemassa oloa, mutta tunne että ihmisen taistelu maanpäällä ei ole turhaa tulee välillä mieleen. Välillä tulee mieleen että mikä on se perimmäinen syy miksi ihminen jatkaa tätä kurjuutta maanpäällä ja siihen yksi vastaus voisi olla Jumala. Että Jumala ei salli ihmisen tehdä itselleen jo toisille pahaa. Näin olen asian ajatellut: Että täytyy olla jokin minkä takia ylipäätänsä ihminen ei hyppää koskeen, sillä jos todella on niin että millään ei ole mitään väliä niin ihmettelen miksei koko ihmiskunta ole jo maatunut.

Toisaalta voin todeta sen että joko Jumala on olemassa tai ei ole. Eihän siinä ole mitään ehkä mielipidettä. Mutta mietin myös sitä että vaikka en itse uskoisi Jumalaan niin miljoonat lähes miljardit ihmiset uskovat Jumalaan ja Jeesukseen. En voi olla miettimättä sitä, että kyllä kristinuskossa täytyy olla se jonkinlainen totuuden pohjavire. Jonkinlainen oikeudenmukaisuus ja syvällisyys siinä täytyy olla, koska kirkkoja on niin paljon ja ajanlaskukin perustuu Jeesuksen syntymään.

Toisaalta uskonto voi olla erittäin vaarallinen asia. Sen nyt tajuaa jo siitä että kuinka paljon verta on vuodatettu sen nimissä.

Ehdottomasti olen sitä mieltä että uskonnot pitäisi heti lopettaa jos yksikin ihminen joutuisi murhatuksi sen takia. Kuitenkin elämä ja ihminen ovat ne tärkeimmät asiat sillä niistä voimme olla varmoja. Tämä elämä ainakin on totta.

Silti mietittyttää uskon asiat ja kuolemanjälkeinen elämä..? Kiitos jo valmiiksi vastauksista….

Käyttäjä minäitse89 kirjoittanut 01.09.2018 klo 09:57

No jokaisella saa olla oma mielipide.... 🙂

Käyttäjä minäitse89 kirjoittanut 01.09.2018 klo 11:42

Minulla myös tuollainen ahaa hetki. Tai se tuli pikku hiljaa. Että elämästä voi todella nauttia kun tietää sen että Jumala on todellakin olemassa. Tiedän että maailma vaikuttaa siltä ettei häntä olisi ja että kannattaisi olla ateisti, mutta olen huomannut että Jumalan olemassa ololle on selvä logiikka eikä se ole mitään huuhaata. Esim. Syy ja seuraus suhde. Tapahtumille on jokin vaikuttaja. Esim. alkuräjähdys, en ymmärrä minkä takia tiede- miesten on vaikea ottaa vakavasti sitä asiaa että ehkäpä Jumala laittoi alulle tämän maailmankaikkeuden. On yritetty vääntää jotain braani ynnä muita kvanttifysiikka teorioita jotka tuntuvat aika kaukaa haetuilta.

Voisi olla yksinkertaisesti niin, että Jumala on ikuinen ja hänen vaikutuksestaan tapahtui alkuräjähdys. Ja maailmankaikkeus sai alkunsa. Ja tämä elämä on kehittymistä eteenpäin ja uuden oppimista. Sillä uskon niin että henki tai sielu tai miksi sitä haluaakin sanoa säilyy kuoleman jälkeen ja on erittäin iso painoarvo sillä, mitä tekee elämässä. Täytyy löytäää se balanssi elämään. Ei kannatta välttämättä olla kuitenkaan liian lähellä Jumalaa sillä hän on kuin nuotio: lämmittää muutaman metrin päässä mutta polttaa liian lähellä....

Hyvää lauantaita! 🙂

Käyttäjä Nymphalis Antiopa kirjoittanut 01.09.2018 klo 13:45

Arthur, en todellakaan ymmärrä mitä tekemistä keskenään on ateismilla ja tappamisella!!! Uskonnon vuoksi on maailman sivu tapettu enemmän ihmisiä kuin mihin ruttokaan on ikinä pystynyt. Uskonnot on väkivaltaa ja uhrausta.
Ihme höpinää sekin että jumala uhrasi Jeesuksen oman luomuksensa, maailman, vuoksi. Eikö ole erittäin sairasta ja itserakasta?
Minulle ateistina mikään ei ole koskaan ollut omia lapsiani tärkeämpää.

Tämä siis tuosta satukirjasta johon uskovat uskovat. Eihän satuja voi todesta ottaa mutta näin siinä kerrotaan.

Mitä tulee taruolentoon niin sellaisena minä pidän mutta kuten kirjoitin, joillakin kun on tarve uskoa niin uskokootvaikka joulupukkiin. Kunhan minulle eivät tule tuputtamaan.

Kysyt peräti voisinko tappaa ketään! No en mutta myönnän että mielestäni maailmassa on ihmisiä, joilla ei pitäisi olla oikeutta olla täällä.

Käyttäjä Nymphalis Antiopa kirjoittanut 01.09.2018 klo 14:13

Mitä tulee eutanasiaan, niin en ymmärrä sitäkään puhuttaessa samassa yhteydessä ateismin kanssa. Ovatko ateistit mielestäsi väkivaltaisia tappajia?
Moni ateisti on inhimillisempi kanssaihmisiään kohtaan kuin uskova. Kyse on ihmisestä, ei siitä uskooko johonkin vai ei.

Minä kyllä hyväksyn eutanasian jos se tehdään kun edessä olisi vain kivulias kuolema jokatapauksessa. Jokaisella on mielestäni oikeus päättää omasta elämästään. Myös sen lopettamisesta eutanasialla. Ei ole olemassa mitään "ateismien suhtautumistapaa" asiaan. Ihan pöljä ajatuskin.

Käyttäjä Arthur kirjoittanut 01.09.2018 klo 16:51

Anteeksi NA, ei ollut tarkoitus loukata. Halusin vilpittömästi (tyhmästi) tietää mihin elämän kunnioitus perustuu jos "älä tapa"- käsky ei merkitse mitään. En pidä sinua väkivaltaisena tai tappajana. Ajattelin tappamista lähinnä sodassa.

Joka tapauksessa vastauksesi järkytti minua sen verran, että poistun palstalta pysyvästi, nyt kun kaipaamaani Mustavaristakaan ei täällä enää näy.

Käyttäjä star-crossed kirjoittanut 01.09.2018 klo 17:49

Vastaan, vakkei minulta kysyttykään. 🙄

Nymphalis Antiopa oikeastaan sanoikin kaiken. Minäkään en ymmärrä sitä, että miksi moraali sidotaan uskontoon. Ja tässä tapauksessa vieläpä yhteen uskontoon, kristinuskoon. Mistä kumpuaa ajatus, että kaikki ei-kristinuskoiset ovat moraalittomia?

Kuten olen jo aiemmassa viestissä selittänyt, niin mielestäni (kaikki) uskonnot vain sanoittavat jo olemassa olevia moraalisääntöjä. Tätä tekevät ateistitkin, esimerkiksi minä olen sekulaari humanisti.

Ateistit ovat ihan samalla tavalla hyvin moninaisesti ajattelevia ihmisiä kuin kristitytkin.

Ja mitä tappamiseen tulee, niin minun on vaikea listiä edes ötököitä, vaikka tunnenkin vastenmielisyyttä niitä kohtaan. Eutanisian hyväksyn, jos se on vaihtoehto kivuliaalle kuolemalle, ehkä _suurin varauksin_ myös merkittävästi heikentyneelle elämänlaadulle. Eutanasiassahan ihminen itse päättää elämästään/kuolemastaan, enkä näe, että toisten uskomukset ajaisivat yksilönvapauden ohi.

Käyttäjä Nymphalis Antiopa kirjoittanut 01.09.2018 klo 20:01

Sorry Arthur, ei minunkaan ollut tarkoitus loukata. Tuntuu vain niin väärältä että luokitellaan ateistit jotenkin huonommalla moraalilla varustetuiksi noin nätimmin sanottuna.
Yritin tuossa kertoa että se tuntuu pahalta ja väärältä. Harmi jos loukkaannuit. Minäkin otin itseeni sanoistasi.
Aika selkeästi mielestäni siten tuossa kirjoitat ja kysyt pystyisinkö tappamaan...siis koska en ole uskova 😳 ja yritän selittää sinulle että tuo on väärin.
En nyt edelleenkään halua loukata mutta oikeasti, mitä ihmettä?!

Onneksi joku sentään ymmärsi mitä tarkoitan.

Käyttäjä Nymphalis Antiopa kirjoittanut 01.09.2018 klo 20:08

Siis Star-crossed, hienoa että ymmärsit mitä tarkoitin.

Arthur, et maininnut aiemmissa viesteissäsi sodasta mitään. Kysyit vain pystyisikö ateisti tapaamaan ilman tunnontuskia. Tuo on kyllä loukkaavaa. Tottakai sodassa on pystyttävä tappamaan tai tulee itse tapetuksi. Sehän on päivänselvää.
Emme kirjoittelisi tässä suomenkielellä jos veteraanit olisivat istuneet pöksyt tutisten odottamassa vihollisen luoteja moraalia miettien. Ei siellä uskoakseni tullut mieleen mikään moraali kun vaihtoehdot olivat ne kaksi.

Käyttäjä Nymphalis Antiopa kirjoittanut 23.09.2018 klo 21:23

Tästä aiheesta olisi mielenkiintoista keskustella enemmänkin.

Käyttäjä star-crossed kirjoittanut 25.09.2018 klo 17:45

Minustakin tämä on ollut tosi mielenkiintoinen keskustelu ja toivoisin sen jatkuvan. 🙂

Miten te uskovaiset vaikkapa selitätte kaiken pahan olemassaolon? Kuinka vastaatte jo antiikin aikana laadittuun pahan ongelma -argumenttiin ( https://fi.wikipedia.org/wiki/Pahan_ongelma )?

"Jumala joko haluaa poistaa pahat asiat mutta ei pysty tähän, tai pystyy mutta ei halua, tai ei halua eikä pysty, tai sekä haluaa että pystyy. Jos hän haluaa mutta ei pysty, silloin hän on heikko – eikä tämä päde jumaliin. Jos hän pystyy mutta ei halua, silloin hän on pahansuopa – mikä on yhtä vierasta jumalan luonnolle. Jos hän ei halua eikä pysty, hän on sekä pahansuopa että heikko, eikä näin ollen jumala. Jos hän haluaa ja pystyy, joka ainoastaan on jumalalle sopivaa, mistä kaikki pahat asiat tulevat tai miksi hän ei poista niitä?"

Ihan ilman sarvia ja hampaita kyselen, kun haluaisin ymmärtää eri tavoin ajattelevia. Ei siis ole tarkoitus loukata ketään.

Käyttäjä minäitse89 kirjoittanut 26.09.2018 klo 09:39

Ajattelen asian niin että suurin osa kuitenkin pahoista asioista on ihmisen aiheuttamaa ja jos Jumala on antanut ihmiselle vapaan tahdon toimia, niin sittenhän ihminen on vapaa tekemään myös pahaa. Toki sitten on myös luonnonkatastrofeja yms.

Jos ajattelee asian niin että elämä on tavallaan jonkin näköinen testi. Kuinka paljon hyvää pystyy tekemään ja kuinka kauan pystyy elämään...

Vielä tuohon pahan ongelmaan. Ei siihen tunnu löytyvän mitään veden pitävää ratkaisua, mutta minusta se on samanlainen kysymys kuin: Onko elämällä jokin tarkoitus? Siihenkään ei oikein löydy vastausta.

Ajattelisin niin että Jumala on suuri mysteeri. Ja välillä kannattaa ottaa jopa Häneen vähän etäisyyttä...

Käyttäjä minäitse89 kirjoittanut 26.09.2018 klo 10:00

Toisaalta ihmis elämä on niin ihmeellinen asia että tuntuu siltä että jokin mysteeri sen takana täytyy olla. Toisaalta taas maailmassa on niin paljon pahuutta, että tuntuu välillä että ihminen on eläimen tasolla. Tällaista tasapainoilua tää elämä kuitenkin on...

Käyttäjä star-crossed kirjoittanut 26.09.2018 klo 17:20

minäitse89, sinulla on hyvää pohdintaa. 🙂 Olet selvästi miettinyt paljon näitä asioita.

Mutta tuosta vapaasta tahdosta. Uskonnottomana en ymmärrä miksi kaikkivaltias ja -voipa ei voisi toteuttaa vapaata tahtoa ja kuitenkin poistaa kaiken pahuuden. Jos nyt Jumala olisi olemassa, niin minusta hän tieten tahtoen sallii pahuuden olemassa olon. Näin ollen oleellisempi kysymys olisikin, että mikä tarkoitus pahalla olisi.

Pahasta puheen ollen. Kuuluuko Jumalaan uskomiseen myös usko paholaiseen?

Käyttäjä minäitse89 kirjoittanut 27.09.2018 klo 11:20

star-crossed kirjoitti 26.9.2018 17:20

minäitse89, sinulla on hyvää pohdintaa. 🙂 Olet selvästi miettinyt paljon näitä asioita.

Mutta tuosta vapaasta tahdosta. Uskonnottomana en ymmärrä miksi kaikkivaltias ja -voipa ei voisi toteuttaa vapaata tahtoa ja kuitenkin poistaa kaiken pahuuden. Jos nyt Jumala olisi olemassa, niin minusta hän tieten tahtoen sallii pahuuden olemassa olon. Näin ollen oleellisempi kysymys olisikin, että mikä tarkoitus pahalla olisi.

Pahasta puheen ollen. Kuuluuko Jumalaan uskomiseen myös usko paholaiseen?

Jostain syystä Jumala on laittanut meidät tällaiseen testiin. Olemme kuitenkin rajallisia olentoja, emme voi ymmärtää kaiken pahuuden tarkoitusta tai oikeutusta.

Jos ajatteleekin juuri niin että elämä on testi..?

Minusta ei ihminen pysty suoralta kädeltä toteamaan että okei: Jumalaa ei ole. Olisihan monen tuhannen vuoden aikana eläneistä ihmisistä jotkut varmasti pystyneet jo jotenkin selkeämmin todistamaan että juuri näin on? Siis koko teologinen yhteisö olisi kauan sitten jo unohdettu, jos ei jokin ajaisi ihmistä Jumalaa kohti. Emme mekään täällä keskustelisi Jumalasta jos selvästi pystyttäisiin todistamaan että häntä ei ole.

Toisaalta uskomukset ovat myös osa ihmisyyttä, jotka voivat parhaassa tapauksessa auttaa ihmistä selviämään elämässään.

Tuosta paholaisesta: minun mielestä se on jo aikansa elänyt uskomus. Pahuus on ennemminkin abstrakti käsite kuin mikään persoona... Eihän Jumalakaan tavallaan ole persoona... Ellei nyt sitten lasketa sitä jos Jeesuksesta puhutaan osaksi Jumalana, mutta se on taas sellainen asia mistä minulla ei ole tarpeeksi tietoa...

Käyttäjä kirjoittanut 27.09.2018 klo 13:18

Pahuutta on olemassa siksi, että toiset ihmiset voisivat tuntea olevansa hyviä.
En kyllä usko kuoleman jälkeiseen pahuuteen, esim. helvettiin.