Normaalia elämää sydänsairaudesta riippumatta

Normaalia elämää sydänsairaudesta riippumatta

Käyttäjä Nimetön aloittanut aikaan 20.03.2018 klo 11:17 kohteessa Aikuisen elämää
  • Suljettu
Käyttäjä kirjoittanut 20.03.2018 klo 11:17

Sydän- ja verisuonisairaudet ovat yksi suurimmista kansantaudeistamme.Sepelvaltimotauti, sydämen vajaatoiminta ja eteisvärinä ovat esimerkkejä sairauksista, jotka vaikuttavat hyvin monen suomalaisen elämään. Sairaudesta huolimatta elämää tulisi kuitenkin pyrkiä jatkamaan mahdollisimman normaalilla tavalla huomioiden toki sairauden mukanaan tuomat muutokset ja rajoitukset.

Lääkehoito ja terveelliset elintavat muodostavat onnistuneen hoidon kulmakivet. Kannattaa myös hyödyntää vertaistukea, koska sillä on todettu olevan myös suuri merkitys sydänpotilaan omahoidon ja kuntoutumisen tukena.

Miten sydänsairaus on vaikuttanut Sinun arkeesi ja mitkä keinot ovat auttaneet Sinua eteenpäin?

Kerro ja jaa omat vinkkisi yhteiseen keskusteluun, johon osallistuvat myös Sydänliiton koulutetut verkkotukihenkilöt. Mietitään yhdessä keinoja, miten voimme iloita jokaisesta päivästä sydänsairaudesta huolimatta 🌻🙂🌻

Kaikki vinkit ovat tervetulleita 🙂👍

Käyttäjä Kata_K (Työntekijä) (MIELI Kriisikeskus Helsinki) kirjoittanut 25.03.2019 klo 13:58

Muistutus!

Kohta on taas seuraavan Sydän Chatin aika. Se on täällä Tukinetissä tiistaina 26.3. tuttuun tapaan kello 18-19.30.

Tervetuloa tuolloin kaikki uudet ja vanhat keskustelijat jakamaan ajatuksia sydänpotilaan arkielemän kysymyksistä! 🙂👍

Käyttäjä kirjoittanut 01.04.2019 klo 15:30

TESTI. Karseeta tämä uusi juttu, miten ihmeessä täältä kettään löytää. Jos joku tämän näkee, sanoo vaikka heps. Onko tämä edelleen moderoitu vaan saako vapaasti sanoa että onpa perseestä tämä systeemi.

Käyttäjä Mollyan kirjoittanut 02.04.2019 klo 15:41

Oikein sanoit Maanvaiva. Kenen idea on luoda näin sekava systeemi. Täällä on kyllä puurot ja vellit sekaisin ja mitään ei löydä. Kaikki on hukassa . Aivan törkeetä!!!

Käyttäjä kirjoittanut 03.04.2019 klo 13:44

Mie en enää yritä mitään tajuta. Näköjään jatkuu sama kuin ennen eli ollaan omassa ketjussa ja vastataan niille joista pidetään.Jos valitsisi itselleen jonkun laatikon ja menisi sinne itekseen mötköttään.. En uskalla edes enteriä painaa, kun tämä tekee sitten ison välin.Onko sitä joku miten näkee kaikki uudet viestit joka laatikossa? Vai pitääkö mennä joku laatikko erikseen kattoon.

Painoin enteriä ja kysyn onko sydänchatit vielä jatkumassa, kun en tiedä missä se kerrotaan.Onko chatit kuten ennen vai onko sinnekin joku uudistus tehty? Eli onko se alaosa mihin kirjoitetaan?

Käyttäjä Kata_K (Työntekijä) (MIELI Kriisikeskus Helsinki) kirjoittanut 03.04.2019 klo 14:41

Hei maanvaiva,

Sellaista kohtaa ei ole mistä näkisi kaikki uudet viestit jokaisessa laatikossa. Me kutsumme laatikkoita teemoiksi tai teemakorteiksi. Eli jos haluaa nähdä mitä Aikuisen elämää teemassa on kirjoitettu, niin pitää klikata auki se laatikko/teema. Ihan samaan tapaan kuin piti klikata se auki vanhassakin Tukinetissä. Vanhassa Tukinetissä eri keskusteluryhmät olivat tiiviisti allekkain, täällä jokainen ryhmä on omassa laatikossaan/teemasssaan. Jos haluaa mennä Nuorten foorumille, niin klikkaa auki sen teeman/laatikon niin näkee sinne tulleet keskustelut.

Periaatteessa siis toimi ihan samalla tavoin kuin aikaisemmin, mutta jokaisesta osiosta on oma teemakortti.

Sydän chatit jatkuvat ihan tuttuun tapaan, mutta tämän kuun chattien ajankohdat ovat vielä auki. Tulevien chattien ajankohdat näet Sydän Chat teemakortista. https://tukinet.net/teemat/sydan-chat-17991072/live-discussions/ (sitten kun ne laitetaan sinne).

Chatitkin näyttävät erilaiselta kuin aikasemmin, mutta tärkein eli kirjoituslaatikko on siellä alalaidassa.

Tukinetin Teemat & Palvelut osiossa on myös Haku, jota voi käyttää. Siihen voi kirjoittaa vaikka Sydän Chat, niin se hakee sinulle sen teeman.

Lisäksi asioita voi hakea toimijan nimellä. Esim. jos klikkaa Suomen Sydänliitto ja rajaa, niin saa saman tuloksen eli kaikki Sydänliiton teemat.

Taisit jossakin toisessa ketjussa kysyä kuvakaappauksesta, etkä osannut käyttää kyseistä toimintoa. Sen jälkeen kun olet ottanut kuvakaappauksen tallenna se koneellesi, niin se ei katoa mihinkään.

Mukavaa viikkoa kaikille!

Käyttäjä Mollyan kirjoittanut 03.04.2019 klo 14:49

En kyllä osaa muuta sanoa kuin harvinaisen tyhmä ja sekava koko systeemi. Vähän näyttävät ihmiset kirjoittavan eikä ihme. Yleensä uutta tehdessä tulee selkeämpää, tässä päinvastoin.

Käyttäjä kirjoittanut 03.04.2019 klo 17:16

Ens tiistaina on seuraava SydänChatti eli 9.4. klo 18.00-19.30. Katsotaan sitten miten menee.

Käyttäjä kirjoittanut 03.04.2019 klo 17:17

Kyllä tämä tästä lähtee luistamaan, kaikki uusi on ain aensin olevana hankalaa, mutta aivot taipuu kummasti vielä meillä!!

 

Käyttäjä kirjoittanut 03.04.2019 klo 17:57

Hei maanvaiva ja Mollyan,

Mukava kuulla, että Sydän Chattiä on jo kaipailtu. Sekavuutta on varmasti aiheuttanut myös se, että kalenterissa ei vielä aiemmin ole ollut yhtään Sydän Chattia, pahoittelut siitä. Nyt tilanne on korjattu.

Tosiaan tänään kävimme sydäntukihenkilöiden kanssa harjoittelemassa uutta ryhmächattia ja kuten Matson jo kertoikin ensi tiistaina 9.4. klo 18-19.30 on ensimmäinen Sydän Chat täällä uudella alustalla. Nyt se löytyy myös ryhmächattien alta. Tässä vielä suora linkki.

https://tukinet.net/teemat/sydan-chat-17991072/live-discussions/

Muutos ja uuteen siirtyminen luo toki aina omat haasteensa, mutta jotenkin tuntuu, että tämä uusi systeemi on kyllä sen arvoinen. Toivon, että uudistuksen myötä Sydän Chattiin löytävät tiensä yhä useammat sydänsairastuneet, kun "polut" saadaan suoremmiksi ja osallistuminen helpommaksi.

Olemme myös miettineet oman ryhmäkeskustelu- teeman käynnistämistä Sydänliiton organisaation alle, jolloin voisimme keskittää ja helpottaa juurikin näihin sydänsairauksiin liittyvien ryhmäkeskustelujen käymistä. Miltä tällainen kuulostaa?

Aurinkoisia kevätpäiviä 🙂

 

 

 

Käyttäjä kirjoittanut 03.04.2019 klo 18:08

Minä en ainakaan osallistu muihin Sydänliiton juttuihin kuin tukinetissä. Yleensä liiton jutuissa keski-ikä on 88 v ja oikeasti ei ole mitään hyötyä puhua omasta sairaudestaan heidän kanssaan. Tai no, olipa huonosti sanottu, kunnioitan tietenkin vanhuksia. Mutta toiset elävät verkaista elämää ja toiset haluavat unohtaa koko sydänsairauden. Tavallaan sitä menee siihen, että on hiljaa ja kuuntelee kuinka vanhukset kertovat kuinka elämä on mukavaa.

Muuta asiaa. Minkä värinen teillä on tämä beta-tukinet? Mulla haalian sininen, oikein masentava väri. Olen tietokoneelta laittanut himmeämmäksi mutta eipä paljon auta. Voiko tätä väriä muuttaa itse jotenkin? Laatikoissa on väriä, muualla ei.

Ps. Kata K mulla on nyt kuvakaappauksia tallella, entäs jos haluan sellaisen lähettää jonnekin, miten se tehään?

Käyttäjä Kata_K (Työntekijä) (MIELI Kriisikeskus Helsinki) kirjoittanut 04.04.2019 klo 08:46

maanvaiva kirjoitti:
Muuta asiaa. Minkä värinen teillä on tämä beta-tukinet? Mulla haalian sininen, oikein masentava väri. Olen tietokoneelta laittanut himmeämmäksi mutta eipä paljon auta. Voiko tätä väriä muuttaa itse jotenkin? Laatikoissa on väriä, muualla ei.

Ps. Kata K mulla on nyt kuvakaappauksia tallella, entäs jos haluan sellaisen lähettää jonnekin, miten se tehään?

Hei maanvaiva,

Väri on haalean harmaa, ihan totta että ei kovin piristävä.

Tukinetin sivun alalaidassa on palautelomake, johon kuvakaappauksen voi lähettää.  Kaikki varsinaiset palautteet kannattaa laittaa palautelomakkeella, mutta jos kyseessä on käyttöön liittyvä kysymys, niin voit laittaa kuvakaappaukset tänne ryhmiinkin.

Täällä ryhmissä kuvakaappaus lisätään painamalla Lisää media ja sen jälkeen valitset omalta koneeltasi haluamasi tiedoston ja painat Lisää sivuille. Sitten kuva tulee tänne.

Kuvaa voi myös siirrellä ja kokoa muuttaa. Oheisessa kuvassa on keltasella ympyröitynä se kohta, josta kuvan voi liittää sivun alalaidan palautelomakkeeseen. Kuva haetaan samaan tapaan omalta koneelta.

 

Käyttäjä kirjoittanut 04.04.2019 klo 12:44

maanvaiva kirjoitti:
Minä en ainakaan osallistu muihin Sydänliiton juttuihin kuin tukinetissä. Yleensä liiton jutuissa keski-ikä on 88 v ja oikeasti ei ole mitään hyötyä puhua omasta sairaudestaan heidän kanssaan. Tai no, olipa huonosti sanottu, kunnioitan tietenkin vanhuksia. Mutta toiset elävät verkaista elämää ja toiset haluavat unohtaa koko sydänsairauden. Tavallaan sitä menee siihen, että on hiljaa ja kuuntelee kuinka vanhukset kertovat kuinka elämä on mukavaa.

Hei maanvaiva,

Se on totta, että Sydänliitolla on paljon erilaista toimintaa. Osa on tosin suunnattu ihan lapsiperheillekin (Neuvokas perhe). Mukavaa, että toimintamme täällä Tukinetissä on sopinut sinulle.

Tervetuloa tosiaan ensi tiistaina taas Sydän Chattiin, siellä voi muuten samalla kertoa toiveistaan ja kehitysideoistaan Sydän Chatteihin liittyen.

 

Käyttäjä kirjoittanut 09.04.2019 klo 18:57

Kysyn tässäkin vaikka Sydän chatin tukihenkilökin aikoi selvittää. Mutta, kun koko ajan olen kirjautunut tänne mutta, kun menin sydänchattiin, niin olin nimetön. Sitten tuli mieni ruutu mikä käski antaa nimimerkin, annoin maanvaiva. Sitten en enää ollut nimetön. Voiko kuka tahansa nyt ottaa mun nikkini chateissa.

Chatti on liian harmaata, en veinaa nähdä kaikkia kirjaimia. Enkä pidä siitä, että sinne on tulut hymiöitä. Kaikki muut varmaan pitää. Luulen, että menee liian vaikeaksi, jos haaleittelen kirjainten lisäksi pitäisi yrittää ymmärtää mitä joku tarkoittaa jollain hymiöllä.

Käyttäjä Kata_K (Työntekijä) (MIELI Kriisikeskus Helsinki) kirjoittanut 10.04.2019 klo 08:20

maanvaiva kirjoitti:
Kysyn tässäkin vaikka Sydän chatin tukihenkilökin aikoi selvittää. Mutta, kun koko ajan olen kirjautunut tänne mutta, kun menin sydänchattiin, niin olin nimetön. Sitten tuli mieni ruutu mikä käski antaa nimimerkin, annoin maanvaiva. Sitten en enää ollut nimetön. Voiko kuka tahansa nyt ottaa mun nikkini chateissa.

Chatti on liian harmaata, en veinaa nähdä kaikkia kirjaimia. Enkä pidä siitä, että sinne on tulut hymiöitä. Kaikki muut varmaan pitää. Luulen, että menee liian vaikeaksi, jos haaleittelen kirjainten lisäksi pitäisi yrittää ymmärtää mitä joku tarkoittaa jollain hymiöllä.

Kiitos palautteestasi nimimerkki maanvaiva,

Ryhmächatin ei kuulu kysyä nimimerkkiä, vaan siellä pitäisi olla automaattisesti samalla nimimerkillä kuin Tukinetissäkin. Järjestelmä kuitenkin jostain syystä kysyy nimimerkkiä joiltakin tällä hetkellä. Ongelmaa selvitellään ja toivittavasti se poistuu pikimmiten. Jos ongelma toistuu seuraavassa chatissä, niin olisi hyvä, jos pystyisit ottamaan tilanteesta kuvakaappauksen ja lähettämään sen ylläpitoon sivun alalaidassa olevalla palautelomakkeella tai sähköpostila.

Käyttäjä kirjoittanut 10.04.2019 klo 09:57

Hei,

Minulla on kuvakaappaus tuosta edellä mainitusta kirjautumisen tilanteesta, voin sen lähettää spostilla erikseen.