Rahat riittämään

Rahat riittämään

Käyttäjä Henri_Takuu-Säätiö aloittanut aikaan 24.11.2016 klo 09:15 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Henri_Takuu-Säätiö (Työntekijä) (Takuusäätiö) kirjoittanut 24.11.2016 klo 09:15

Ketjun tarkoituksena on keskustella oman talouden hallinnasta ja hyvistä keinoista saada rahat riittämään. Voitte jakaa hyviä vinkkejä säästämiseen, rahankäytön suunnitteluun, menojen seurantaan jne. Osallistun Takuu-Säätiön työntekijänä ajoittain myös keskusteluun.

Rahankäytön hallitseminen voi tänä päivänä olla hyvinkin haasteellista, sillä kuluttaminen on niin helppoa ja vaivatonta. Emme käsittele juurikaan fyysistä rahaa ja maksaminen muuttuu koko ajan abstraktimmaksi käteisen ja perinteisten maksukorttien käytön vähenemisen myötä. Erilaisten maksusopimusten myötä iso osa käytettävissä olevista rahoista katoaa tililtä automaattisesti ilman, että niihin tulee kiinnittäneeksi edes kovin suurta huomioita. Moni meistä ei tiedä kovin tarkasti kuinka paljon ja mihin kaikkeen rahamme menevät eikä sitä mihin kulloinkin voisi olla varaa.

Tämän vuoksi on hyvä keskustella siitä millä tavalla te seuraatte omaa rahankäyttöänne, mitkä asiat oman talouden hallinnassa ovat haasteellisia ja mitä hyviä vinkkejä ja neuvoja voisitte muille jakaa, jotta rahat riittävät ja vielä jotain voisi jäädä säästöönkin.

Sana on vapaa!

Käyttäjä ruusak kirjoittanut 24.11.2016 klo 11:52

Moi!

Minäkin kaipaisin vinkkejä siitä miten saada rahat riittämään siten, että sitä jäisi säästöön... Minulla on haaveita, joita haluaisin toteuttaa, mutta säästäminen on ihan älyttömän hidasta. En mielestäni edes ole tuhlaavainen, mutta säästöön ei silti tahdo jäädä. 😮

Käyttäjä Mailis kirjoittanut 24.11.2016 klo 19:22

Moi,

Kiva tämä uusi ketju. Minä tykkään rahasta mutta se ei aina tunnu tykkäävän minusta 😉

Ehkäpä me ei olla täällä ketään kovin varakkaita. Se on yksi asia joka vaikeuttaa raha-asioiden hallintaa.

Yritän saada vähän jotain sukan varteen. Se toisi turvallisuuden tunnetta.

Ruokaan tietty menee rahaa. Aina kun vain mahdollista niin olis hyvä laittaa ruoka itse. Iso satsi jota syö monena päivänä.

Jos haluaa hemmotella itseään niin ostaa kynsilakan ennemmin kuin vaikka kalliin mekon.

Auto ois kiva mutta tulee paljon kuluja...

Kyllä pienet tulot on omiaan aiheuttamaan ressiä ja huolta.

Mutta...
Leipää, lempee ja lämpöö-tarvitseeko ihminen kauheesti muuta viime kädessä?

Käyttäjä Liiza2 kirjoittanut 25.11.2016 klo 17:07

Mielenkiintoinen aihe! Joululahjoja voisi ostaa nyt vain järkevämmin, rihkamaa vähemmän. Lapsille harrastusvälineet, mopo jo hankittu kesällä. Autot vie paljon rahaa mutta me ei pärjätä ilman niitä. Tarjouksia pitää seurailla. Välillä vilkaista saldoa, kun laskuja maksaa.

Joskus voisi ihan miettiä, mihin rahaa menee, onko tarpeellista ostaa hetken mielijohteessa. Välillä myydä pois tarpeetonta ja lahjoittaminenkin on ihailtavaa.

Käyttäjä satoshi kirjoittanut 25.11.2016 klo 19:33

Oma taloudenhallinta on myös minulla lähellä sydäntä. Itse lähdin liikkeelle talouden hallinnassa ensinäkin siitä, että kiinnitin postiluukkuun "ei mainoksia" -tarran ja sitten tein puhelinmyyntikiellot. Jos oikein radikaaliksi haluaa ryhtyä, niin lehtien tilauksista ja televisiostakin voi luopua. Kokeilkaa vaikka viikko.

Näin alkaa houkutukset huomaamattomien turhuuksien ostoon vähetä. Sitten saakin jo ottaa taulukkolaskimen tai ruutupaperia käyttöön ja ryhtyä seuraamaan kulutusta ja varallisuuden kehittymistä. Kannattaa käyttää vaikkapa pelkkää käteistä ruokakaupassa. Tiliotteesta näkee miten usein on tullut tarvittua rahaa ja miten paljon. Sitten vaan jatkaa samalla summalla tai miettii, voisiko jonkun jutun tehdä järkevämmin.

Järkevämpiä valintoja on vaikkapa investointi termospulloon ja kahvin keittäminen itse kotona sen sijaan, että kittaisi maksullista automaattikahvia monta kupillista pitkin työ- tai koulupäivää.

Seuraavaksi voi suunnitella itselleen turvaan, unelmiin ja kasvuun tarkoitetut tilit ja niiden käytön. Summilla ei ole väliä, kunhan tapa on säännöllinen. Joka kuukausi tai aina kun rahaa jostain tulee.

Ei kannata kuitenkaan tehdä tästä hommasta liian isoa ja raskasta kerralla, vaan edetä vaihe vaiheelta. Liian tiukalla säästämisellä ei saa kuin hankaluuksia itselleen ja se ei ole tarkoitus.

Koko homman pointti on mulla ainakin siinä, että lakkaan /yrittämästä/ vaurastua tai rikastua tai säästää ja ryhdyn /tekemään/ jotain. Ihan sama, miten pientä, kunhan jaarittelu vaihtuu tekoihin. Vitonen kuussa tekee 60e vuodessa. Sen kerää vaikka pulloina kadulta.

Leipää, lempee ja lämpöö voi myös tehdä itte kuluttamatta ihan kauheesti rahaa. Ite leivottu leipä on sitäpaitti parempaa ja ainakin tietää mitä syö.

Taitamaton rahankäyttö aiheuttaa myös huolta ja ressiä, sillä rahaa saattaa mennä yllättäviin asioihin ihan tolkuttomia summia. Jos tuon reiän saa tilkittyä yksinkertaisella tapamuutoksella niin huoli ja ressi vähenee myös. Ainakin minun huoleni muuttui uteliaisuudeksi.

Uteliaisuudeksi siitä, mitä muuta voisin valita viisaammin. Miten voisin vaihtaa osaamistani rahaksi siitäkin huolimatta, että olen työtön? Entä voisiko rahan saada toimimaan itsekseen?

Kannattaa käydä kirjastossa lukemassa henkilökohtaisesta taloudenhallinnasta selkeitä oppaita. Kirjaston hienous on siinä, että kirjan selkeyden voi arvioida ostamatta sitä ja tuhlaamatta sen lukuun liikaa aikaa. Hyvä kirja on selkeälukuinen ja lähtee liikkeelle jokaisen omalta ymmärrystasolta.

Käyttäjä satoshi kirjoittanut 25.11.2016 klo 20:49

Meidän perheessä on jokunen vuosi sitten luovuttu (tavara)lahjoista. Minun lahjani äidille on aina ollut täysi osallistuminen joulun järjestämiseen. Minulta onnistuu laatikot ja rosollit ja graavaus ja kinkut ja jälkiruoat ja puurot ja saaristolaislimppu. Joulun jälkeen kuusi pilkotaan polttopuuksi. Autot vie rahaa ja ovat joskus välttämättömyys. Ehkä kuitenkin vakuutuksissa voi jostain kohtaa kilpailuttaa, ajeluja järkevöittää ja opetella taloudellista ajotapaa? Tallittomalle lohkolämmitin ja keulapahvi ovat myös hyviä keksintöjä näin talvella. Vähentää polttoaineen kulutusta.

Tarjouksia metsästäessä kannattaa pysähtyä kysymään, oliko tarve todellinen? Onko jotain vermettä ensin tarvittu viikko ja etsitty sitten budjettiin sopivaa tarjousta, vai syntyikö kuvitteellinen tarve tarjouskupongin näkemisestä? Either way, kannattaa kuitenkin pakottautua nukkumaan yksi yö ennen kaupoille säntäämistä.

Kun lapsella on nyt sitten se mopo, niin varmasti alkaa kysyä bensarahaa. Nyt on hyvä aika opettaa lapselle taito, josta tulee olemaan hyötyä jatkossa. Neuvo häntä hankkimaan ensimmäiseksi bensakanisteri. Opeta hänet sitten hankkimaan ainakin osa bensarahoista itse.

Laskut kannattaa budjetoida valmiiksi, vaikka niitä ei tulisikaan luukusta joka kuukausi. Itse olen huomannut helpommaksi säästää joka kuukausi 13 euroa sähkölaskua varten kuin repiä tyhjästä 40euroa kolmen kk välein.

Käyttäjä Mailis kirjoittanut 26.11.2016 klo 08:34

Kiinnostavia puheenvuoroja täällä. Itse ajattelen että on hyvä tietyllä tavalla tyytyä siihen mitä on. Että olisi sitä tyytyväisyyttä elämässä. Tämä toimii itselläni.

Toisaalta samalla kannattaa pyrkiä eteenpäin. Parempaan. Mitä se kelläkin on.

Yhtä kaikki tuntuu välillä että on mielenkiintoista suunnitella rahankäyttöä ja säästämistä. Välillä tuntuu että ei ole ihan niin monimutkaista kuin ihmissuhteet...

Käyttäjä Liiza2 kirjoittanut 26.11.2016 klo 09:09

Kun yhä vain pienenevät lapsilisätkin loppuu ja nuorilla menot vain kasvaa ja tulee yllättäviä muita menoja elämässä, niin palkka ei riitä alkuunkaan. Näillä palkoilla ei voi rikastua. Jos on esim metsää, josta voi myydä puita, niin se on pelastus. Siitäkinhän on varoiteltu, että jos on odotettavissa perintöä, niin olisi hyvä olla säästöjä.. monimutkaista. Toivotaan kaikille tervettä, onnellista ja pitkää elämää.

Mitään pikavippejä en koskaan ole ottanut enkä pelannut lottoa tai rahapelejä liikaa. Isohko laina on kyllä, mutta se lienee aika monella talon ostaneella. Meneehän vuokraankin sama määrä rahaa kuin meillä talon lyhennykseen kuukaudessa.

Käyttäjä Axuli83 kirjoittanut 26.11.2016 klo 21:58

Mun siskolla on 2 pientä poikaa 1 v ja 4 v ja kävin kirpparilla ostamassa kummallekin 2kpl joululahjoja. Olivat melkein tuliteriä ja yhteensä mennyt rahaa 5 e 🙂🙂! Hankin myös sellaiset lahjat että esim.kun toi pienempi tunkee vielä kaikkea suuhunsa niin on helppo pestä pinnat ennen pakettiin kääräsyä. Vedin desinfiointi aineella muovipinnat ja sen jälkeen pesin pinnat kuumalla vedellä(ettei tota desiä mene verenkiertoon vaikka kuivuukin).

Lisäksi ajattelin tehdä parhaalle ystävälle kotitekoisia kuorintajuttuja🙂. Vanhemmille luettavaa kirpparilta. Lisäksi kaikille hiukan karkkiakin. Ei se joulu ilman suklaata tule;D. Harvoin mulla menee hirveästi rahaa lahjoihin. Annan vain niille joita todella rakastan ja jotka tärkeitä olleet mulle aina☺️❤️. Kortit lähetän aina ja niitä on myös ihana saada🙂. Pyrin myös osallistumaan lahja lapselle keräykseen. Oon aina tykännyt auttaa muita. Tietenkin omien mahdollisuuksien mukaan.

Osallistun myös jouluruokien ostoon. Vanhemmat pienituloisia ja vaikka joka kerta sanovat ettei mitään puhettakaan että osallistuisin ruokamenoihin niin osallistun kuitenkin🙂. Itsellä on vielä vaikea laktoosi-intoleranssi niin menee siihenkin aika kivasti rahaa:/.

Ruokien teko itse säästää rahaa, vaikka oon aina vihannut ruuanlaittoa yli kaiken;). Ja ettei aina tarvi olla hankkimassa heti kaikkea uutta. Esim.uuden kännykän voi hankkia sitten kun edellinen pimahtaa;D. Ja mulla on ehdoton periaate etten maksa kännykästä kun max.80 e. Yritän tietenkin selvitä mahdollisimman vähällä🙂. Mutta eri ihmisille on eri asiat tärkeitä ja jokainen voi yrittää säästää siitä mikä ei omasta mielestä ole niin tärkeätä.

Ymmärrän myös sen oman helvetin takaa että jos on pienituloinen niin aina ei vain ole mistä säästää vaikka tekisi mitenkä kaikki oikein.

Kaikille voimia jaksamisen kanssa🙂🌻!

Käyttäjä ruusak kirjoittanut 29.11.2016 klo 09:20

Minullakin menee paljon rahaa ruokaan, vaikka asunkin yksin. Tämä on osin oma valinta, koska haluan syödä luomu-ruokaa ja se on paljon kalliimpaa. Olenkin nyt miettinyt pitääkö minun tinkiä tässä luomu-asiassa ja ostaa aina se halvin vaihtoehto. Tiedän, että kaikki eivät voi edes haaveilla ostavansa luomua, joten tämä minun pohdintani on tietysti vähäpätöinen ongelma.

Käyttäjä satoshi kirjoittanut 29.11.2016 klo 11:36

Minusta on hienoa jos on hoksannut opetella luomuun.
Kokeilin jonkun aikaa luomutomaatteja ja sitten huomasin, miten erilaiselle "tavallinen" maistuu. Outo karheus ja sivumaku vaikka kuinka pesisi. Luomuista kasvatan aina keväällä omat luumu- tai kirsikkatomaatit. Onhan oma sato aina paremman makuista kuin mikään muu! Saan myös tutun kautta luomukananmunia edullisesti, halvemmalla kuin halvimpia normimunia kaupasta. Vaikka jostain joutuisikin säästämään, niin tuskin sun "aina" tarttee ostaa sitä halvinta. Jotain juttuja voi kasvattaa ihan vaikka kerrostalon sisäikkunalaudalla. Mulla tulee tomaatteja, persiljaa, minttua, sitruunamelissaa, basilikaa ja ruohosipulia. Joskus kokeilin myös chiliä. Ehkä voit kysyä kunnalta tai tutuilta pientä maaplänttiä missä voisit kasvatella ruokaa. Tutuille maksat tietenkin osan sadonkorjuulla. Ruoan kasvattelu on hauskaa puuhaa ja ehkä jopa ostelua halvempaa.

Käyttäjä Axuli83 kirjoittanut 29.11.2016 klo 22:09

Ite oon taas aika ehdoton että oltava kotimaista. Ulkomaiset vihannekset ja kasvikset ei vaan maistu niin hyviltä. Omenatkin varmaan geenimanipuloitu niin sairaan isoiksi😮!

Ulkomaisissa on vielä myrkkyjäkin enemmän kun tulevat pidemmän matkan takaa ja pitää taata säilyvyys.
Lihasta ja kalasta en tingi yhtään. Oltava 100 % suomalaista. Kanaa en syö.

Oli sitten luomua, allergioita tai periaatteita niin ruoka maksaa paljon enemmän kun se että ottaa aina halvimman hyllyltä. Ja niin oon joskus joutunutkin tekemään. Se ei oo kivaa☹️. Se halvin kun ei aina ole se terveellisin.

Käyttäjä Mailis kirjoittanut 03.12.2016 klo 13:24

Minäkin yritän ostaa kotimaista. Se on puhtaampaa. Joskus joudun ostamaan kaupan omia halpamerkkejä. Mutta on niissäkin kotimaisia.
Kaikista kivointa on ostaa pienen, kotimaisen tuottajan tuotteita. 🙂

Kun saa maksut maksettua ja rahat riittämään niin tulee hyvä mieli. Ei se ihan aina onnistu mutta kuitenkin on yrittänyt.

Mukavia ilmaisia iloja on ainakin lenkkeily ja kirjasto. Sellainen toivottavasti joka pitäjästä vielä löytyy.

Käyttäjä Tuubihuivi kirjoittanut 04.12.2016 klo 02:15

Mukava ja hyödyllinen ketju tämä 🙂 Luin läpi ja sainkin jo vinkkejä säästämiseen. Itsellä vähän ongelmallista näin työmarkkinatuen varassa kun pitäisi tinkiä niin monesta asiasta joihin on aiemmin tottunut. Kaikkeen ei ole olemassa halpisversioita ja sekin riippuu taas monesta asiasta että mikä käy kellekin esim. ei voi käyttää mitä tahansa kosmetiikkaa tms. allergian vuoksi. Auton pito on kallista, vaikk olen jakanut vakuutusmaksun kolmeen erään. Auto on kuitenkin pakko olla pakollisten menojen vuoksi. Lehtitilaukset lopetin melkein kaikki, ja olen tehnyt enimmäkseen itse ruokaa kotona. Vielä kun saisi tehtyä esim. sunnuntaisin ison satsin ruokaa josta voisi pakastaa sopivia annoksia viikolle. Yritän ajatella tämän säästämisen ikäänkuin harrastuksena mutta vaikeaa se on. Osteleminen tuo hyvää mieltä aina vähäksi aikaa ☹️ Sitten on kuitenkin morkkis kun ei olisi ollut varaa. Mielelläni kuulisin vinkkejä miten rahan saisi poikimaan, säästöön ei oikein pysty laittamaan kun ei ole mistä laittaa, hyvä että saa pakolliset menot maksettua.

Käyttäjä satoshi kirjoittanut 04.12.2016 klo 09:12

Hienoja pointteja kaikilla. Ruoka vaikuttaa suoraan mielen ja kehon terveyteen. terveys taas terveyskuluihin ja ne taas omaan talouteen 🙂 Sittenhän noita on joitain luomu- ja ruokarinkejä, kuulin jostain mutta ite en oo vielä tullut kokeilleeksi joten en tiijä hinnoista ja laadusta mitään.

Netistä löytyy veloituksetta myös veloista vapautumis-blogeja. Kantsii katsoa sellainen, joka tuntuu ihan aidolta projektilta kirjoittajalle. Niistä voi saada hyviä ideoita! Samalla kannattaa kirjastossa kuikuilla tietokirjallisuus- ja taloushyllyjä, aiheella oma taikka henkilökohtainen talous.

Jokaisen laskun maksettua kantsii iloita. Ja jos selviää koko kuun laskuista niin sitten saa palkita itseään. Palkkiot on tärkeitä. Ne motivoi sillonkin kun pilvet haittaa näkemästä päivänvaloa. Palkkioita varten on hyvä tehdä itselle valmiiksi kassa niitä varten ja sitten suunnitelma.
Mitä rahoja siihen kerätään, millon sen saa avata, paljonko sieltä saa ottaa ja kuinka usein.

Onko se vaikka pullokuitteja ja taskunpohjia tai vaikka 1% kaikista tuloista? Meniskö sinne veronpalautuksia tai tilien korkoja? bonuksia? Saisko sen avata vain kerran kuussa vai aina täyttyessään? saako sen tyhjentää kokonaan, vai saako ottaa vain puolet? Ehkä se toinen puolikas pitääkin laittaa tuottamaan (osaamista, kasvua tai säästöjä)?

Käyttäjä jaana6 kirjoittanut 04.12.2016 klo 12:08

Minulla on edunvalvonta joka lähettää minulle vähän rahaa kerrallaan ja maksaa laskut.☺️❤️