Missä vaiheessa lähdette lääkäriin?

Missä vaiheessa lähdette lääkäriin?

Käyttäjä Nimetön aloittanut aikaan 17.09.2017 klo 09:03 kohteessa Elämää maaseudulla
Käyttäjä kirjoittanut 17.09.2017 klo 09:03

Tämä kysymys tänne, koska maalla on yleensä pitkä matka hoitoon.

Jos vaikka sydämeen koskisi, niin lähettäkö sut heti vai odotatteko, että kyllä se menee ohi tai että se on vaan ruuansulatusongelma tms?
Tai vaikka, kun tekisi mieli tehdä itsemurha, niin katotteko seuraavaan päivään, että teinkö vai en?
Kun ei se ambulanssi kovin helposti tule ja siinä odotellessa voi jo kuolla sydänkohtaukseen tai tappaa itsensä.

Missä tapauksissa olette soittaneet hätänumeroon ja missä tapauksissa vai odottaneet parempia aikoja?

Käyttäjä kirjoittanut 18.09.2017 klo 13:14

Seuraava kysymys mitä olen miettinyt.
Tämä koskee sitä, kun täällä nykyisin on noita vertaischatteja lähes jokaiseen sairauteen ja olotilaan. Niin voiko saada liikaa vertaistukea, niin paljon, että menee jo pää sekaisin, jos kaikkii osallistuisi. Ja miten tehdä valinta mihin osallistuu?

Käyttäjä soroppi kirjoittanut 21.09.2017 klo 15:54

Mä googlailen usein esim. terveyskirjaston ohjeita ja yritän sit verrata omia oireitani niihin. Sieltä löytyy usein sellaisia "Milloin lääkäriin"-kohtia, joissa on usein erikseen listattuna mitkä oireet on sellaisia että pitäisi ottaa yhteys lääkäriin heti, ja mitkä on sellaisia että voi odottaa huomiseen.

Käyttäjä kirjoittanut 22.09.2017 klo 08:47

Niin minäkin olen googlaillut ja asian noin suurin piirtein ymmärrän.
Mutta, kun yöaikaan joka on kello 21- 8.00 on matkaa päivystykseen n. 400 km, niin voiko sitä kuitenkin odotella aamuun ja googlailla mikä mua nyt vaivaa?

Vissiin ei ole ihan selkeetä vastausta. Lähtee ja onkin vaan joku närästys tai pelkkä v---tus. Ja seuraavalla kerralla, kun on samat oireet eikä sitten lähekään ja olikin oikeasti joku äkillinen sairaus joka johti kuolemaan.

Käyttäjä soroppi kirjoittanut 22.09.2017 klo 12:57

maanvaiva kirjoitti 22.9.2017 8:47

Niin minäkin olen googlaillut ja asian noin suurin piirtein ymmärrän.
Mutta, kun yöaikaan joka on kello 21- 8.00 on matkaa päivystykseen n. 400 km, niin voiko sitä kuitenkin odotella aamuun ja googlailla mikä mua nyt vaivaa?

Vissiin ei ole ihan selkeetä vastausta. Lähtee ja onkin vaan joku närästys tai pelkkä v---tus. Ja seuraavalla kerralla, kun on samat oireet eikä sitten lähekään ja olikin oikeasti joku äkillinen sairaus joka johti kuolemaan.

Niinhän se kai on. Se ei tietty auta jos oire ilmenee ihan keskellä yötä, ja voi olla vähän kuntakohtaista, mutta ainakin täällä on käytössä iltaisin sellainen sairaalapäivystyksen puhelinpalvelu, johon voi soittaa kysyäkseen hoidontarpeen arviointia. Sieltä sitten sanovat, kannattaako tulla heti vai voiko odottaa aamuun.

Käyttäjä kipupotilas kirjoittanut 27.09.2017 klo 20:13

Mä meen erikoislääkäriin kun kutsu tulee. Terkkarissa tulee käytyä harvemmin kuten jo toiseen ketjuun kirjoitin, ni suurin osa hoidosta erikoislääkäreille
Päivystyksessä oon käynyt muutaman kerran kelataxilla kipupiikkejä hakemassa ja kerran lansilla kun oli keuhkokuume.

Käyttäjä kirjoittanut 02.10.2017 klo 09:57

No erikoislääkärillä minäkin käyn mutta silloinkin tulee hetkiä jolloin pitää ehkä lähtiä päivystykseen eikä odottaa kutsua.

Kaikki tämä kysely johtuu siitä, että pisti muka sydämeen ja soitin päivystäjälle ja hän sanoi, että kyllä nyt on paras kun lähen tuleen. Koko taksimatkan toivoin, että olisipa nyt sydänvika eikä joku tyhjänpäiväinen arpikudoksen kiputila. Sairaalassa tutkittiin tietenkin ekana sydän ja p----t se oli kipu joka lääkittiin pois. Enkä toisen kerran haluaisi näin noloa tilannetta kohdalleni vaikka sairaalassa kyllä sanottiin etten tullut turhaan.

Käyttäjä Kata_K (Työntekijä) (MIELI Kriisikeskus Helsinki) kirjoittanut 02.10.2017 klo 10:30

Hei,

Tässä ketjussa on ollut jonkin verran keskustelua sydänoireista/sydänsairauksista. Siksi tiedoksi kaikille, että Suomen Sydänliitto ry järjestää Tukinetissä Sydän Chattejä sydänpotilaille sekä heidän läheisilleen.

Seuraava chat on jo keskiviikkona 4.10. klo 18-19.30 ja silloin keskustelun teemana on: Nuoren aikuisen sydänpotilaan arjessa jaksaminen.

Chat on avoin kaikille joita aihe koskettaa. Tervetuloa mukaan! 🙂👍

Käyttäjä kirjoittanut 02.10.2017 klo 10:52

Niin no, en katso olevani nuori aikuinen enää. Toivottavasti joku toinen tässä ketjussa sitä on. Sydänvikaa en kelleen toivo.
Enkä oikeastaan tiedä onko siinä mitään arjen kestämistä, kun miettii ottaako sydämestä vai onko arpi vaan kipiä.

Käyttäjä kirjoittanut 10.10.2017 klo 08:30

Taas olen yön miettinyt, soitanko, lähenkö vai olenko aamulla kuollut. En ole vaan töissä.
Illalla on sydän-chatissä seksiaiheena ja mie olen katkera, kun Sauli Niinistö 67 vuotiaana tulee isäksi. Jenni Haukiolle suon kyllä äitiyden vaikken itse sellainen voi koskaan ollakaan.
Oikeasti taidan tulla hulluksi, kun loppui kipulääkitys enkä erota kipua ja sydänvaivaa. Läpän vaihtoleikkauspäivä on jo tullut ja elämäni pyörii vain sydämen ympärillä. Mulle suositeltiin terapiaa ennen leikkausta mutten sitä ottanut vastaan, koska mie en vaan jaksa mennä mihinkään terapiaan.

Käyttäjä soroppi kirjoittanut 11.10.2017 klo 17:09

maanvaiva kirjoitti 10.10.2017 8:30

Taas olen yön miettinyt, soitanko, lähenkö vai olenko aamulla kuollut. En ole vaan töissä.

Aika ahdistavaa kyllä varmaan tuommoista yökaudet miettiä 😮 Onko se läpänvaihtoleikkaus pian? Onko toiveissa, että kivut helpottaisivat sen jälkeen?

Käyttäjä kirjoittanut 13.10.2017 klo 09:28

Läpän vuotamisella ei ole mitään tekemistä kipujen kanssa. Ainoastaan hengittäminen on helpompaa leikkauksen jälkeen.
Mua v---ttaa sen verran paljon nykyisin etten ehkä suostu koko leikkaukseen. Joku hengittäminen v----ksen rinnalla on aika toissijainen ongelma.