Epilepsia ja muistikatkokset

Epilepsia ja muistikatkokset

Käyttäjä Nimetön aloittanut aikaan 13.09.2018 klo 08:33 kohteessa Muisti ja muistisairaudet
Käyttäjä kirjoittanut 13.09.2018 klo 08:33

Tätä ei ole tässä osiossa vielä. Onko asiantuntijoilla mitään teoriaa siitä tapahtuuko aivoissa jotain pysyvää vikaa, kun menettää muistinsa epilepsiakohtauksen aikana? Välillä muisti menee pitkällä ajalta ennen kohtausta ja sen jälkeenkin.
Entäs vaikuttaako kohtaus ennenaikaiseen muistisairauteen?

Käyttäjä Mailis_Muistiliitto (Työntekijä) (Muistiliitto ry) kirjoittanut 18.09.2018 klo 10:53

maanvaiva kirjoitti 13.9.2018 8:33

Tätä ei ole tässä osiossa vielä. Onko asiantuntijoilla mitään teoriaa siitä tapahtuuko aivoissa jotain pysyvää vikaa, kun menettää muistinsa epilepsiakohtauksen aikana? Välillä muisti menee pitkällä ajalta ennen kohtausta ja sen jälkeenkin.
Entäs vaikuttaako kohtaus ennenaikaiseen muistisairauteen?

Kiitos kysymyksestäsi. Koska kysymyksen spesifisyys menee enemmän epilepsian puolelle, odottelen epilepsiaan erikoistuneen asiantuntijalääkärin vastausta kysymykseesi. Laitan vastauksen sitten heti tänne.

Käyttäjä kirjoittanut 18.09.2018 klo 13:25

Kiitos paljon, odottelen vastausta. Mukava, kun tällä foorumilla joskus joku vastaa epilepsiaan liittyvään.

Käyttäjä Mailis_Muistiliitto (Työntekijä) (Muistiliitto ry) kirjoittanut 19.09.2018 klo 15:32

maanvaiva kirjoitti 13.9.2018 8:33

Tätä ei ole tässä osiossa vielä. Onko asiantuntijoilla mitään teoriaa siitä tapahtuuko aivoissa jotain pysyvää vikaa, kun menettää muistinsa epilepsiakohtauksen aikana? Välillä muisti menee pitkällä ajalta ennen kohtausta ja sen jälkeenkin.
Entäs vaikuttaako kohtaus ennenaikaiseen muistisairauteen?

Hei, sain juuri epilepsiaan erikoistuneelta asiantuntijalta tällaisen vastauksen:
”Näihin kysymyksiin pystyy parhaiten ja tarkemmin vastaamaan oma lääkäri, joka tuntee henkilön epilepsian, sen syyt ja taustatekijät.

Yleisesti voidaan sanoa, että lyhyet, yksittäiset epilepsiakohtaukset eivät aiheuta aivoissa palautumattomia muutoksia, mutta pidentyneet ja usein toistuvat epilepsiakohtaukset voivat sellaisia aiheuttaa.

Epilepsiakohtaukset voivat heikentää muistisairautta sairastavan toimintakykyä. Siitä meillä ei ole tietoa, voivatko epilepsiakohtaukset vaikuttaa ja jos niin miten ne vaikuttavat muistisairauden etenemiseen. ”

Toivottavasti tästä vastauksesta oli apua.

Käyttäjä kirjoittanut 20.09.2018 klo 14:15

No ei ollut apua, kai. Koska minulla ei ole muistisairautta, olen vasta 30v. Kun menen omalle neurologille, ei muista kaikkia kysyä. Toisaalta tuon vastauksen voi ymmärtää niin ettei ole tietoa vaikuttaako epilepsia ennenaikaisen muistisairauden syntymiseen?

Minulla on ollut useita kohtauksia ja aika pitkiäkin hetkiä, jopa päiviä, etten muista mitä on tapahtunut. En tiedä millaiset aivoni ovat olleet ennen epilepsiaan sairastumista, joten en tiedä ovatko ne palautuneet ennalleen kohtauksen jälkeen vai jäikö niihin jokin vika.

Kiitos kuitenkin vastauksesta. Asioita on mukava pyöritellä.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 22.09.2018 klo 01:45

Mun isällä tuli ekana epilepsia ja sitten muistisairaus. Tosin hän on 2 aivoinfaktia sairastanu kans.